
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2010. 
 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Monitoring Report, there were several cases pointing to potential 

violations of freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. The Media Center Belgrade and the NGO “Urban in”, which have organized a visit for 

domestic and foreign journalists to Novi Pazar, have criticized the Mufti of the Islamic 

Community in Serbia Muamer Zukorlic over his treatment of the television station “Regional 

Television” from that city. The above mentioned organizations’ press release said that Zukorlic 

didn’t allow the said station to report, together with other television crews, from the meeting 

held on November 3 in the premises of the Mesihat. In the meantime, Zukorlic announced he 

would press charges against the Media Center “for spreading lies and untruths“. The press 

release of the Information Center of the Islamic Community in Serbia said that the Regional 

Television Novi Pazar had been, just like other media, properly informed about the above 

mentioned meeting and that it was treated evenhandedly in shooting and reporting from the 

meeting. The press release went on saying that the proof of the above was the fact that the 

Regional Television Novi Pazar aired the package and original footage from the meeting in its 

central news bulletin. The station responded that they had been invited by the Mesihat to report 

from the meeting with the journalists visiting Mufti Zukorlic. However, the press release of 

Regional Television Novi Pazar also says that “five minutes after the start of the shoot, the crews 

of TV Jedinstvo and the cameraman of Regional Television Novi Pazar were asked to leave the 

premises, while the only ones allowed to stay and shoot the whole course of the meeting was the 

crew of TV Universa from Novi Pazar”. 

 

According to the Public Information Law, only state bodies and organizations, local autonomy 

and local self-government bodies, public services and public companies, as well as members of 

parliament and councilors, are required to make information about their activities available to 

the public and under equal conditions for all journalists and public media, without 

discrimination. However, the relevant provision of the Public Information Law should not be 

interpreted as a “permission“ for the Islamic community in Serbia or any other religious 

community to discriminate against certain journalists and media. The Law namely stipulates 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2010. 
 

that it is forbidden to restrict, directly or indirectly, the freedom of public information that is in 

the interest of the public, and particularly not by misusing private powers or rights, or in any 

other way that may impede the free flow of ideas, information and opinions. Since the meeting 

between the Chief Mufti of the Islamic Community in Serbia and a group of domestic and 

foreign journalists is undoubtedly an event the public has a justified interest to be informed 

about and since the media are entitled to freely collect and release information about such an 

event, the whole case may be interpreted as discrimination against TV Jedinstvo and Regional 

Television, both from Novi Pazar. All the above in view of the fact that the television crew of the 

third station – TV Universa – was allowed to shoot the entire meeting. 

 

1.2. On November 4, 2010, the private Radio Television “Spektri” from Bujanovac, which is 

broadcasting in Albanian language, announced in a press release that “several inspectors” from 

the Vranje Police Directorate, paid a visit to this station and started an investigation in the 

premises at the orders of the Public Prosecutor’s Office in Belgrade. The press release went on 

saying that the reason for the investigation was the complaint filed by the Republic Broadcasting 

Agency (RBA), in which the regulatory body alleged “Radio Spektri to have been broadcasting 

without a license“. Moreover, the press release said, the inspectors inquired about the business 

records of the station in the previous three years and requested access to registration 

documents, and also wanted to know about the programming. RTV Spektra branded the actions 

of the inspectors inacceptable, politically motivated and aimed at discriminating against the 

Albanians in their legitimate right to be informed in their own language. 

 

According to the information available, Radio Spektri has been broadcasting since 2001, while 

TV Spektri has been on the air since 2003. From the information available in the public registry 

of licenses issued to broadcasters kept by the RBA under the Broadcasting Law, the Spektri 

Croadcasting Company from Bujanovac possesses a broadcasting license for television program 

for the local area of Bujanovac. Spektri, however, doesn’t have a license for radio broadcasting. 

At the last open competition for regional and local licenses, according to the list released by the 

RBA on August 31, 2010 the local radio license for Bujanovac was issued to the public company 

Radio Bujanovac and not to the private Radio Spektri. According to the information published 

by certain newspapers, Radio Spektri ceased to broadcast its program, after the results of the 

open competition were released, only to be back on air in late October. In the concrete case, 

broadcasting without a license may represent a criminal offense under Article 353 of the Penal 

Code (unauthorized performance of activity), which provides for a fine or prison sentence of up 

to two years for unauthorized performance of activity and performance of activity for a 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2010. 
 

remuneration, for which the law requires the possession of a license issued by the competent 

authority. However, two things are questionable in the above case. First, have the police been 

really investigating anything related to the content aired by Radio Spektri? In the opinion of the 

authors of this Report, if the RBA really filed a complaint for an offence under Article 353 of the 

Penal Code and not for some other offense, the actions of the inspectors would have been 

unacceptable, unless they were trying to establish if Radio Spektri had broadcast program and 

charged for advertisements, since the latter might represent “remuneration” as provided for by 

the Penal Code in the definition of the criminal offense of unauthorized performance of activity. 

The second question concerns the extent to which the broadcasting of Radio Spektri is currently 

unauthorized. Namely, Article 119 of the Broadcasting Law says that the stations that were 

broadcasting at the time when the said Law entered into force – and Spektri is definitively 

among such stations, since it has been on the air since 2001 – shall freely continue to broadcast 

until the completion of the open competition for the issuance of broadcasting licenses. If that 

open competition for the issuance of broadcasting licenses is the one related to which the RBA 

released a list of recipients of the licenses on August 31, the question is when was the 

competition closed? Namely, since the competition was called for the issuance of licenses, it 

might be logical to assume that it was completed only when the licenses were actually issued and 

not at the moment when the list of recipients was published. According to the records from the 

public registry of issued licenses, Radio Bujanovac has still not been issued a license. Whatever 

the case may be, it remains to be seen what the Court will decide about the dilemma related to 

the interpretation of Article 119 of the Broadcasting Law. 

 

1.3. On November 5, 2010, the workers of the company „RS partners PES“ from Surdulica, 

who have been on strike for the last six months, attacked the television crews while filming their 

protest. The workers prevented RTS cameraman Igor Ivanovic from shooting and shouted abuse 

and insults. They also threatened other reporters that they would break up their equipment. The 

police managed to thwart the attack. According to media reports, the workers didn’t like the fact 

that the RTS and other media included in their reports the statements of the company 

management – they said they wanted only their voices to be heard. Member of the strike 

committee Violeta Djordjevic called for understanding and apologized to the reporters. 

 

The Public Information Law prohibits anyone from putting physical or any other form of 

pressure on public media and the staff thereof, or any other influence that may obstruct their 

work. Moreover, according to journalist codes of ethics and the Broadcasting Law, the RTS, as a 

public broadcasting service, as well as all other electronic media, are required to provide 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2010. 
 

complete information about matters of public interest. In the case of strikes, this involves the 

duty to present the arguments of both sides – in this case the workers and the factory’s 

management. 

 

1.4. Vlada Djukanovic, the author and host of the radio program “Na liniji” (On the Line) on 

Radio Fokus has alleged that the signal of his station was being interfered with during the said 

program. “We have been suspecting for days that someone from the government is interfering 

with our program on purpose because it is critical towards them. Today, when the guest of the 

program – dealing with the topic of changes in Serbia – was Tomislav Nikolic, the signal 

suddenly disappeared at 11.50h only in Southern Serbia and the entire program was completely 

interrupted half an hour later”, Djukanovic told the daily “Alo”. 

 

If Djukanovic’s allegations would prove to be true, the perpetrator could be held legally 

accountable for the criminal offense of preventing the printing and distribution of print items 

and program broadcasting referred to in Article 149 of the Penal Code. That regulation makes it 

punishable by a fine or by a prison sentence of up to one year to unlawfully prevent or obstruct 

the broadcasting of radio and television program. If the said actions are performed by a 

functional person in discharging his/her duties, the offense is subject to a prison sentence of up 

to three years. We hereby remind that in the last couple of years in Serbia there were no cases of 

alleged willful interference of radio programs. Such allegations were formerly common, 

especially with the program “Pescanik” (Hourglass), aired on Radio B92 for years. According to 

the once banned book “Military Secret” by Vladan Vlajkovic, which contained authentic minutes 

from the meetings of the Serbian military top brass during the Milosevic era, jamming the signal 

of independent electronic media in that period was routine practice, involving, among others, 

military security agencies. After these allegations came to light, Radio B92 pressed criminal 

charges, but to no avail since nobody was ever prosecuted or tried. 

 

1.5. On November 13, 2010, the Journalists’ Association of Serbia (UNS) announced that 

Violeta Popovic, the correspondent of Prva TV from Gornji Milanovac, had had her car 

vandalized twice in a week, at night, on the parking lot in front of her apartment building with 

side mirrors broken and the car sprayed with paint. UNS’ press release warned that the 

journalists, due to their occupation and recognizability, were often exposed to such harassment 

without concrete reason. Such harassment is seldom punished and typically later evolves into 

physical assaults. UNS called on the police and the Prosecutor to qualify the perpetrators of such 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2010. 
 

incidents according to the provisions of the amended Penal Code, which provides for prison 

sentences of up to eight years for physical attacks, but also threats to physical security. 

 

The amendments to the Penal Code from 2009 provide for more stringent sanctions, namely 

from 1 to 8 years in prison for threatening the security of persons performing jobs of public 

interest in the field of information, in relation to the performance of their duties. In the concrete 

case, however, it is unclear if the vandalizing of Violeta Popovic’s car happened in relation to her 

journalist work and if such act may be interpreted as a threat of a renewed attack on her or 

merely as vandalizing. Namely, in order for such damage to be qualified for protection under the 

Amendments to the Penal Code from 2009, both of these conditions would have to be fulfilled. 

 

1.6. On November 16, 2010, the correspondents of Politika and Vecernje Novosti from 

Krusevac Rade Stankovic and Zorica Avramovic have pressed charges against Bratislav Ivanovic, 

who, as they claimed, attacked them physically, in the churchyard of the St Nicholas Church in 

the village of Mala Vrbnica, where the reporters were talking to the locals. They were reporting 

about citizens’ reactions to the decision of the City Council of Krusevac to withdraw the 

protection of the natural monument – an ancient oak tree in the village of Mala Vrbnica. In the 

charges they have pressed, the reporters claim that, while they were interviewing the villagers, 

Bratislav Ivanovic told them to “get lost immediately”. After they refused, Ivanovic stepped 

towards Zorica Avramovic threatening her and then swung his fist at Rade Stankovic, with the 

intent to snatch their cameras and smash them. The reporters say they don’t know what could 

have been the motive of the attack, since they had never encountered Ivanovic before or the 

other villagers who happened to be in the churchyard at the time of the incident. 

 

As we have already mentioned, the Public Information Law prohibits anyone from putting 

physical or any other form of pressure on public media and the staff thereof, or any other 

influence that may obstruct their work. In the concrete case, the attack on the reporters could 

include elements of the criminal offense of violent behavior, defined in the Penal Code as a 

serious public order offense in the form of insults or harassment, violence, provoking a brawl or 

rude or impertinent conduct. Violent behavior is subject to a prison sentence of up to three 

years; in its qualified form, when violent behavior is performed as part of a group of persons or 

when it has led to minor bodily harm or severe humiliation of citizens, it is subject to a prison 

sentence of up to five years. 

 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2010. 
 

2.  Legal proceedings 

 

2.1.  The Court of Primary Jurisdiction in Cacak has sentenced in first instance the priest 

Vlasta Zlatic from Silopaj over the threats made against the reporter Zoran Marjanovic “that he 

would fare like (murdered journalist) Curuvija”. Zlatic was sentenced for the criminal offense of 

threatening the security of the reporter and slander with the fine of 40 thousand dinars. He was 

also ordered to pay the court costs. However, Marjanovic said he would appeal the verdict. “I am 

satisfied with the verdict, but not with the amount of the fine. Such low fines will not help 

protect the journalist profession”, he said. As a reminder, after the publication of texts in which 

Zlatic was said to have beaten up his unwed wife, the priest threatened the author Marjanovic by 

telephone and also in presence of police officers. 

 

Under the Penal Code, threats against the security of a person, in the form of threatening to 

attack a person or that person’s next of kin, will be subject to a prison sentence of up to three 

years, while slur will be punishable by a fine ranging from 40.000 and 200.000 dinars. These 

penalties have been made more stringent with the Amendments to the Penal Code from 2009, 

namely 1-8 years for threatening the security of persons occupying jobs of public interest in the 

field of information, in relation to the performance of their duties, which category of persons 

most certainly includes journalists. At the same time, under criminal law provisions pertaining 

to alleviated penalties, if no lower threshold is provided for an imprisonment penalty, a fine or 

community service may be pronounced instead of a prison sentence. From the sketchy 

information available about the first-instance sentence of the Court of Primary Jurisdiction in 

Cacak, it is difficult to deduce that alleviating circumstances have been considered by the court 

when weighing the penalty in the concrete case. What is a concern, however, is the fact that the 

courts typically sentence the perpetrators of attacks against journalists to sentences below the 

legal minimum. 

 

2.2.  The Appellate Commercial Court has rejected the appeals filed by Television B92 and its 

News Director Sanda Savic against the first instance verdict of the Commercial Court in 

Belgrade, which ordered the station and Savic to pay a fine in the amount of 650.000 RSD. The 

Appellate Commercial Court and the former Commercial Court in Belgrade have found that, in 

its program “B92 Investigates: Dada Vujasinovic – the First Victim” aired in June 2007, B92 has 

unlawfully shown parts of the film “Sister” of author Nenad Krasavac, as well as parts of the 

material found by the courts to have been shot for use in the said film, albeit they had ultimately 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2010. 
 

not been used in it. B92 announced it would propose to the Republic Public Prosecutor’s Office 

to file an extraordinary legal remedy against the Appellate Commercial Court’s decision – 

Request for Protection of Legality. 

 

The reason why this case is significant for the media in Serbia in general is the nature of the 

material used by TV B92 in its program about Dada Vujasinovic, the journalist murdered in 

1994. After the attempted assassination of Vreme weekly’s journalist Dejan Anastasijevic in 

April 2007, the said station aired a series of documentary programs about unsolved murders of 

journalists in Serbia in the last 20 years. TVB92 hasn’t denied using in the program “Dada 

Vujasinovic – the First Victim” slightly less than three minutes of material from Nenad 

Krasavac’s film. However, in several cases filed by Krasavac after TVB92’s program was aired, he 

insisted that the material he had shot also included the footage of the court reconstruction of 

Dada Vujasinovic’s death, handled by Dobrivoje Gerasimovic, the investigative judge of the then 

District Court in Belgrade, who died in the meantime. Professor Branimir Aleksic PhD and 

Graduated Engineer Milan Kunjadic also participated, as court experts, in the reconstruction 

conducted on May 5, 1998, in the presence of Vujasinovic’s parents and their lawyer Branislav 

Tapuskovic. According to the testimony of the father of the late Dada Vujasinovic, judge 

Gerasimovic rejected his request to appoint different experts, but allowed the reconstruction to 

be recorded on camera. Vujasinovic insisted on the reconstruction to be recorded because the 

independent experts he had hired personally claimed that his daughter had been murdered, 

while Aleksandric and Kunjadic insisted on the suicide version. At the time when TVB92 was 

preparing its program, reports in the daily Politika suggested that the District Court in Belgrade, 

fourteen years after Vujasinovic’s death, was close to giving up the official version – according to 

which she had committed suicide – and to finally qualify this case as murder. Vujasinovic’s 

father then furnished the footage of the reconstruction to TVB92, with the proposal to include it 

in their program, which TVB92 ultimately did. Krasavac, who was hired by Vujasinovic’s 

parents, with the approval of the investigative judge, to film the reconstruction, also used the 

parts of the same footage, with the consent of Vujasinovic’s father, for his film “Sister”. TVB92 

claimed the said footage to be part of the court material, which, according to the Law on 

Copyright and Related Rights, was not to be considered as an author’s work, particularly in view 

of the fact that the recording was conducted at the order or with the permission of the 

investigative judge and was requested and approved with the purpose of being used in the 

proceedings. If the verdict of the Appellate Commercial Court remains intact, it would 

substantially affect the manner in which the media will be able to report about legal proceedings 

in Serbia. 


